مردم ما از گسترش نا امنی ها نگران میباشند
فخرزاد فخرزاد

از تعصب جاهلان دین خدا را دشمن اند

عاقبت در جنگ این کوران عصا خواهد شکست (بیدل )

                                                                

سر دبیر  جدید ناتو در بروکسل اظهار داشت .

این نهاد تازمانیکه مردم افغانستان به آن ضرورت دارند به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد .

اضافه نمود با طالبان خواهیم جنگید او در مورد تقویه قوای مسلح تاکید نموده .

می افزاید مذاکره با طالبان به موجودیت یک دولت قوی ضرور بوده و ﭘذیرفتن مخالفین مسلح را مربوط به قبول قانون اساسی جاری کشور خوانده و در اخیر سخنانش گفت نمیتواند وعده اطمینان کامل را در زمان برگزاری انتخابات بر تمام نقاط افغانستان بدهد .

طالبان با نشر اعلامیه از مردم خواستن که انتخابات را تحریم نمایند اضافه مینماید که یک روز قبل از تدویر انتخابات راها را مسدود خواهند نمود .

وزیر داخله کشور میگوید .

هیچ نیروی نمیتواند مانع برگزاری تدویر انتخابات در سراسر کشور شود .

شورای انسجام کاندیدان ریاست جمهوری به نسبت عدم شفافیت که در انتخابات آینده اظهار نگرانی نموده سخن گوی.

شورای مذکور میگوید .

به نسبت چا لشهای فوق از معرفی یک کاندید مطرح خود داری نمودند و می افزایند اگر در رابطه به نگرانی هایشان توجه نشود در جلسه آینده در رابطه تحریم انتخابات تصامیم لازم را اتخاذ خواهیم نمود .

رئیس امنیت ملی میگوید .

یک حزب خود را تحریک میخواند در وزارت عدلیه ثبت نشده میخواهد مانع تدویر انتخابات شود می افزاید یک عده اعضای آنرا در ولایت بدخشان گرفتار کردیم .

5 تن به نسبت انفجار ماین روی جاده که راهی عروسی بودند در ولایت هلمند کشته شدند .

بنیاد انتخاباتی یا فیفا از چالش های امنیتی در ده ولایت اظهار نگرانی نموده است .

سرور احمدزی کاندید ریاست جمهوری میگوید .

در انجام عملیات های هراس افگنی ‚ کشت و قاچاق مواد مخدر ملا عمر و حکمتیار دست نداشته می افزاید این کار را جنگ افروزان انجام میدهند .

بالای مسول کمپاین حامد کرزی در ولسوالی ولایت غزنی حمله مسلحانه صورت گرفت که در نتیجه یک تن همراهانش کشته یک تن دیگر که کاندید شورای ولایتی بود زخمی شد .

سفیر امریکا همرای وزیر زراعت به ولایت پکتیکا سفر کرده بودند بالای شان حمله راکتی صورت گرفت که به کسی صدمه نرسید .

دوفروند طیاره نظامی قوت های خارجی در ولسوالی پغمان ولایت خوست سقوط نمود .

هشت راکت بالای شهر کابل اصابت نمود .

به نسبت عملیات هوائی در ولسوالی ارغنداب توسط قوت های خارجی چهار تن بیگناه که سه تن آن کودکان بودند کشته شدند .

سخنگوی وزارت دفاع میگوید .

غرض جلوگیری از هر نوع حملات شورشیان در روز تدویر انتخابات سه صد هزار نیروها را توظیف خواهند نمود و راهای عبور و مرور را تحت کنترول قرار خواهیم داد .

روزنامه رویتر از چالشهای ناامنی در یک صدوسی و چهار ولسوالی نظر به نقشه که بدست شان افتاده خبر میدهند .

یک تن هموطنان میگویند که در هفتاد فیصد نقاط کشور امنیت وجود ندارد

درین هفته مثل هفته های گذشته به نسبت حملات انتحاری ‚ ماین گذاری های روی جاده ده ها تن کشته و زخمی شدند قوت های عملیاتی داخلی و خارجی در جریان عملیات از کشته و زخمی شدن ده هاتن افراد مسلح مخالف خبر میدهند بالای استاد ربانی در ولسوالی علی آباد ولایت قندوز حملات مسلحانه صورت گرفت که در نتیجه چندتن کشته و زخمی شده اند قومندان ولسوالی دشت ارچی ولایت مذکور نیز به نسبت حملات مخالفین کشته شد یک خانم به نسبت فرستادن دخترش به مکتب در ولایت قندوز اختتاف شد .

وزیر دفاع میگوید آمادگی آنرا دارند که جلو هر نوع تشنج را بگیرند

مردم ما گسترش ناامنی های فوق را جز سناریو های قبلا طراحی شده و پرده اندازی بالای جنایات گذشته و جاری دانسته اند اضافه مینمایند که کشورکشایان غرض محروم ساختن مردم از صلح و ثبات و رفاه اجتماعی گسترش ناامنی های فوق را منحیث یک افزار سیاسی نظامی وسیله قرار داده تا بتوانند بخاطر در بند کشیدن ده ها ملیون تن افراد محروم جامعه شخص دلخواه خویش بر فرق مردم میخ کوب نمایند .

روزنامه گاردین در بخش از نوشته هایش در رابطه به افغانستان مینویسد .

افغانستان را هدیره امپراطورها مینامند .

اضافه مینماید جنگ در افغانستان بسیار شدید شده رو به گسترش است یکی از عوامل آنرا کشت تریاک خوانده اضافه مینماید ازجریان جنگ چنین معلوم میشود که قوت های امریکائی نمیخواهند که جنگ را در مقابل آشوبگران افغانی بسازند .

می افزاید جنرال کرستن خواهان فرستادن ارسال بیشتر سربازان میباشد .

ادامه میدهد درین رابطه حوصله مردم امریکا از ناحیه مشکلات اقتصادی وغیره به سر رسیده است .

چیزیکه قابل یاد آوری دانسته که مردم بالای دولت حامد کرزی به نسبت آلوده بودن به فساد اعتماد ندارند .

نماینده سازمان ملل متحد از تشدید شدن خشونت ها در افغانستان اظهار نگرانی نموده ‚ مولوی محمد نبی کاندید شورای ولایتی ولایت جوزجان در ولسوالی درزاب توسط سه فرد مسلح اختتاف شده .

محترم احمد سعیدی یک تن از کارشناسان شناخته کشور در رابطه به نشست چهار جانبه افغانستان ‚ پاکستان ‚ تاجکستان و روسیه میگوید .

روسیه از گسترش بنیاد گرایی و مواد مخدر تشویش دارد در مبارزه میخواهد با امریکا همکاری نماید .

اما انگلیس ها در عقب طالبان قرار دارند اضافه مینماید انگلیس ها میدانند که با از دست دادن طالبان پاکستان و منطقه از تسلط شان خارج میشودو علت گسترش خونریزیهای دوامدار را عدم جلب همکاری مردم در مبارزه با تروریزم به واسطه قدرت های خارجی میداند .

والی ولایت بدخشان میگوید شش ولسوالی های ولایت مذکور که سی فیصد نفوس ان را تشکیل میدهد به نسبت مسدود بودن راها در انتخابات اشتراک کرده نمیتوانند .

یک روزنامه کانادائی در هفته دوم ماه اسد نوشته است .

حامد کرزی غرض رسیدن به قدرت دوباره بعضی از افراد مثل شاروال شهر کابل را در پست ها مقرر نموده

ارهمین لحاظ مشکلات اقتصادی رو به افزایش است محبوبیت آن وقتی معلوم شد که در هنگام سفر آن در ولایت قندهار با حرفهای بد استقبال شد می افزاید در انتخابات گذشته پنجاه فیصد آراه مردم را کسب نموده به نسبت اینکه مارشال فهیم که یک جنگ سالار مشهور میباشد و آنرا بحیث معاون خویش معرفی کرده است در نظر خواهی که صورت گرفته از %23 الی  %33 زیاد در بین مردم طرفدار ندارد .

در یک گزارش سه صد صفحه اعضای پارلمان بریتانیا تذکر بعمل آمده که اگر اعضای ناتو مساویانه در مسله افغانستان سهیم فعال نگیرند به اعتبار شان صدمه وارد و مانع عمل آنها در سایر کشورها میشود .

اضافه مینماید تاهنوز هیچ پیشرفت واقعی در محو فساد و کارهای لازم صورت نگرفته طرحهای غیر واقع بینانه باعث تلفات سربازان در افغانستان گردیده .

ازسال 2002 آنچه وعده داده شده بود کمتر عملی شده ماموریت بریتانیا در مبارزه مواد مخدر از تمرکز برخوردار نمیباشد بریتانیا باید از رهبری مبارزه با مواد مخدر دست بکشد .

کای آیدی در دیدارش اززندان های افغانستان وضع زندانیان افغانستان را نگران کننده خواند .

سفیر بریتانیا در کابل از رئیس جمهور افغانستان خواسته که در مورد تقویه حاکمیت مرکزی و ارتش توجه بخرچ دهند و فساد اداری و مواد مخدره را از چالشهای عمده در شرایط فعلی ما خوانده خواهان مبارزه جدی درین مبارزه شد اضافه مینماید باوجود سرازیر شدن ملیارد ها دالر وضع مردم بهبود نیافته است .

مسولین پولیس ولایت هرات از گرفتاری چهار هزارو شش صدو هشتاد کیلو تریاک دریک فابریکه روغن در شهر ولایت مذکور خبر میدهند اضافه مینمایند که مالک فابربکه مذکور مبلغ در یک مسجد جامع میباشد .

آقای راسن سون دبیر جدید ناتو میگوید .

تاوقتیکه مردم افغانستان به ما نیاز دارند ما افغانها را تنها نخواهیم گذاشت .

بارک اوباما در پیام اخیر تدویر انتخابات را برای مردم افغانستان تبربک گفته اضافه نمود آرزو دارد که مردم افغانستان در رهبری شان شفافیت را در نظر داشته باشند و اضافه مینماید که ایالات متحده امریکا از هیچ یک کاندید مشخص حمایه نمی نماید و با هیچ یکی از آنها مخالفت ندارد .

مردم و آگاهان امور ادعای بیطرفی اوباما را مخالف اهداف مبارزه با تروریزم و مواد مخدر دانسته اضافه مینمایند اگر اوباما واقعا خواهان یک انتخابات آزاد ‚ شفاف ‚ دموکراتیک در افغانستان باشد عملا در صف اکثریت مردم به مقابل جنایات کاران جنگی ‚ مافیای مواد مخدر ‚ جنگ افروزان ‚ قاچاقبران ‚ گماشته گان ‚ هراس افگنان و حامیان خارجی آنها مردانه وار استاده شود زیراکه نیاکان ما گفنه اند شتر دزدی به خم خم نمیشود .

آقای داکتر عبداله بزرگترین جنایات قرن بیستم را که عبارت از جاری شدن سیل های خون در کشور نابودشدن شصت هزارتن شهروندان بیگناه کابل غارت صدها ملیارد دالر ثروتهای مادی ‚ معنوی کشور و مردم ‚ دامن زدن انواع خصومت ها ‚ خشونت ها ‚ تجاوز بالای عزت و شرف هزاران تن افراد بیگناه وغیره را که بعد از سال 1370 در کشورما صورت گرفته یک اشتباه میخواند .

سازمان عفو بین المللی در رابطه به ده موارد از بی تفاوتی دولت اظهار ناامیدی نموده اضافه مینماید که بعضی از اعضای پارلمان از فرهنگ معافیت استفاده مینمایند می افزاید که بعضی از مامورین هنوزهم ماخذه میشوند .

به اسم کاظمی یک تن شهروندان میگوید .

یک تعداد مقرری ها در این روزها توسط وزارت امورداخله صورت گرفته تمام آن مربوط به گروپ حامد کرزی میباشد .

حامد کرزی در جریان پیکار انتخاباتی که به ولسوالی دوشی سفر کرده بود گفت که امروز قدرت بدست مردم است حالا جنگ افروزان و قومندانها قدرت ندارند به هرکسی که میخواهید رای دهید .

مردم میگویند بدون اجازه یک تعداد جنگ سالاران کسی نمیتواند به کاندید دلخواه خویش رای دهد .

می افزایند اشتباهات که پنج سال قبل در پروسه انتخابات صورت گرفت سبب شده تاهنوزما در خون دست و پا میزنیم آرزومندیم که جریان انتخابات آبنده آزادنه ‚ شفاف ‚ دموکراتیک صورت گیرد .

از طریق نشر رسانه ها آگاهی حاصل نمودیم زیر تامین امنیت مبلغ پنج ملیون دالر امریکائی را به سران قبایل مسئولین دولت قائل شده تاهنوز منبع تمویل آن معلون نیست از طرف دیگر تشویش وجود دارد که پول متذکره غرض جلب سران بخاطر رای دهی به شخص مورد نظر حامد کرزی نباشد .

روزنامه گاردین مینویسد .

مردم به حامد کرزی به نسبت الوده بودن به فساد اعتماد ندارند .

لوی څارنوالی از گرفتاری سه تن کارمندان وزارت خارجه که در خارج کشور توظیف بودند به اتهام اختلاس و تذویر خبر میدهد .

کمیسون نظارت انتخابات گفته است که طی یک ماه گذشته رسانه های دولتی به نفع حامد کرزی بیشتر تبلیغ نموده است .

مسولین ریاست خانه سازی میگوید باوجودیکه غیراز مصارف شرکت مذکور سالانه مبلغ شانزده ملیون افغانی به دولت عاید مینماید مسولین دولتی میخواهند  آنرا خصوصی سازند که کارمندان کارگران شرکت مذکور ازین ناحیه سخت نگران میباشند .

داکتر حبیب منگل در جلسه همایش نهادهای جامعه مدنی به ناریخ 1388/5/13 در شهر کابل در حمایت از کاندیداتوری وی برای کرسی ریاست جمهوری درشهر کابل تدویر یافته بود در بخش از صحبت خویش اظهار داشت .

( جای تاسف است که در سرنوشت ملیونها مردم یک مشت چپاولگر حاکم شده اند اختلاس ‚ رشوت غضب دارائی های مردم و ملیونها هکتار زمین های دولتی وشخصی صورت گرفته است دولت حاکمیت ندارد قدرت دولت به افراد زور و زر وجنگ افروز سپرده شده در طول تاریخ به این اندازه دولت فاسد در کشورما نبود بیست ملیون مردم در زیر خط فقر زیست منمایند زیرنام بازار آزاد تمام نهادهای اجتماعی عملا از بین برده میشود مامورین ‚ استادان ‚ کارگران اکثریت مردم عملا از خدمات اجتماعی محروم میباشند علت اساسی آن نبود یک نظام سیاسی وموجودیت یک  حکومت ناکار آمد میباشد ) .

حامد کرزی در مصاجبه به بی بی سی گفت .

در صورت پیروزی با تدویر نمودن لویه جرگه رهبران طالبان و حزب اسلامی حکمتیار را غرض اشتراک در دولت بعدی دعوت مینماید او مارشال فهیم را یک شخص خدمتگار وطن دوست خواند .

مردم سخنان مذکور را زمینه سازی غرض ایجاد یک حکومت خدمتگار به اداره آی اس آی ‚ دولت عربستان سعودی و بریتانیا میخوانند .

روزنامه اندن پن بریتانیا از انجام معامله پنهانی بین اشرف غنی احمدزی ‚ داکتر عبداله ‚ حامد کرزی زیر نظر سفیر امریکا در کابل خبر میدهد .

یک جنرال بریتانوی از ضرورت نیروهایش در افغانستان تا چهل سال آینده حرف میزند .

مردم و آگاهان امور حرفهای غیرمسولانه آنرا یک تهاجم خونین جدید بخاطر غارت ثروتهای مادی ‚ معنوی کشورهای منطقه از جمله کشورما میدانند .

یک روزنامه آلمانی خبر میدهد که چندین تن مواد کمیاوی که در تهیه هیروئین از آن استفاده میشود توسط قوت های بریتانیا گرفتار شده مربوط به احمد ولی کرزی میباشد .

روزنامه واشنگتن پست مینویسد .

مصارف نظامی ایالات متحده طی هشت سال گذشته در افغانستان 280 ملیارد دالر میباشد و رو به افزایش است مردم و آگاهان امور مصارف پولهای متذکره را بیجا ‚ ویک جفای عظیم برای شهروندان امریکا و افغانستان خوانده و اضافه مینمایند اگر ده فیصد پول متذکره بصورت واقعی در تقویه قوای مسلح ‚ مدرن و احیا و بازسازی کشور صورت میگرفت امروز شعله های جنگ سراسر کشور و  مردم مارا نیست و نابود     

نمیساخت .

همچنان در بخش دیگر نامه مذکور تذکر بعمل آمده که وزارت دفاع امریکا نامهای 50 تن از قاچاقبران را با طالبان سر و کار دارند مشخص نموده که دستگیر یا کشته شوند .

آگاهان امور اقدام متذکره را در صورتیکه صادقانه باشد به منافع ملی و بین المللی دانسته اضافه مینمایند که اقدام فوق الذکر به قاطعیت بیشتر نیاز دارد نه به تذویر و ریا .

اسماعیل خان وزیر انرژی و آب در محفل کمپاین حامد کرزی در شهر هرات حمایت خود را از وی اعلان نمود و از او خواست بعد از رسیدن قدرت دوباره امتیازات بیشتری را به مجاهدین بدهد .

مردم میگویند ستوده زورمندان زورمندان اند .

احمد ولی کرزی برای خبرنگار بی بی سی گفت که 99 فیصد مردم 5 ولایت غرب کشور از ما حمایت مینمایند ضرورت به خریداری مردم بخاطر رای دادن نداریم مردم این نوع ادعای بی پایه را یک توهین بزرگ برای اکثریت باشنده گان ولایات مذکور که مخالف تروریزم ٫ کشت وقاچاق مواد مخدره میباشند میدانند .

مردم و آگاهان علت چالش های فوق را عدم صداقت ‚ شفافیت در مبارزات قوت های داخلی و خارجی برضد مافیای مواد مخدر ‚ جنایت کاران جنگی ‚ عاملین فساد اداری ‚ جنگ افروزان غاضبین دارائی های مردم زمین های دولتی ‚ شخصی ‚ منازل رهایشی وموجودیت جنگ سالاران ‚ جهل سالاران ‚ تریاک سالاران و حامیان خارجی آنها درنقاط کلیدی دانسته اضافه مینماید تازمانیکه مردمان جهان ‚ پارلمانها در مبارزه با افراد فوق الذکر دولتها و جامعه جهانی را به انجام دادن این وظایف بزرگ انسانی وادار نسازند نمیتوان به آینده صلح ‚ ثبات ‚ رفاه اجتماعی در کشور و منطقه امیدوار بود .

تدویر انتخابات که پیشرو است .

یک آزمون بزرگ نسبت به عملکرد کشورهای ذیربط ٫ جامعه جهانی ٫ اتحادیه اروپا در مورد تعین سرنوشت دها ملیون تن مردمان جنگزده و آواره ما نیز میباشد .


August 16th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات